כאשר מחיר המניות יורד לאן "הולך" ערך המניה?

כדי להבין לאן הולך ערך המניה, צריך קודם להבדיל בין המונחים "ערך" ו"מחיר". ערך משמעו תרגום הפוטנציאל של החברה לכסף בפועל. מחיר משמעו כמה אדם מוכן לשלם כדי לקנות חתיכה (או מניה) מאותה חברה.

מהי מניה?

מניה היא בעלות על חברה. כאשר אני קונה מניה אני הופך בפועל לבעלים של החברה, ויש לי אפשרות להביע דעתי בנושא התנהלות החברה. ככל שיש יותר מניות, יש יותר שליטה.

דוגמה נהדרת היא טויטר ואילון מאסק – הוא קנה 9% מהמניות והוא בעל המניות הגדול ביותר, עד שואנגארד קנו מספיק כדי להגיע ל11%.

הנהלת החברה פחדה ממנו כי הכוח המנייתי שלה בחברה היה 0.12%, ולכן חשבה לפעול לדלל את ערך המניה ע"י הנפקת מניות כדי שהחלק היחסי של מאסק יקטן. נכון לעכשיו יש דיבורים על קניה של כל המניות ע"י מאסק, מה שיתן לו שליטה בלעדית.

תמחור המניה

בחזרה למחיר המניה – מחיר נקבע ע"י היצע וביקוש. אם אני יכול לקנות עיפרון ב-X ולמכור אותו ב-X+5, הרווחתי עליו. מחיר המניה נקבע ע"י "ערך השוק"(Market Cap) החברה המוערך ע"י כלל האוכלוסיה חלקי סך כל המניות שלה. כלומר כאשר "מומחים" קובעים שמחיר החברה הוא X, מחיר המניה יהיה X חלקי סך המניות, ואת הרווח עושים כשמוכרים ביותר מאותו סכום.

כאשר יורד מחיר המניה, זה קורה בגלל שהמוסכמה הקולקטיבית על מחירה הכולל של החברה יורד. זהו מספר שרירותי שמושפע מדעות, ואין לו משמעות פיזית. כמו שאמרו לפני, זה לא הפסד אם לא מכרת.

כאשר אילון רצה לקנות את טויטר, הוא הציע הצעה שגדולה בכמעט 20% מהמחיר המוסכם על העולם באותו הרגע. מכאן אפשר להסיק שמחיר הוא דבר שרירותי.

וורן באפט הצטיין בהערכת עסקים שתומחרו מתחת למחיר שלדעתו הם היו צריכים להמכר. לכן כשהשוק "תיקן את המחיר" הוא הרוויח. זה קרה רק כי הוא קנה במחיר X ואחרי תקופה אנשים אחרים היו מוכנים לקנות במחיר X+5.

לאן הולך הכסף?

כאשר חברה מנפיקה מניות לראשונה, הכסף של המשקיעים עובר אליה כי היא מוכרת את המניה. כאשר אנחנו סוחרים במניות, הכסף מתחלף בין המציע במחיר האטרקטיבי ביותר לבין המבקש. לכן קיימת לך האופציה כסוחר לבחור האם לקנות במחיר שוק, או "לתת הוראה לקניה במחיר X לפרק זמן". כלומר להכנע למחיר השוק או לקבוע את המחיר שאתה מוכן לשלם.

הכסף לא נעלם, המניה הונפקה במחיר מסוים והכסף הזה הלך לחברה. משם זה רק ספקולציות, היצע וביקוש.

על הערכת נכסים תוכלו לקרוא כאן
הצטרפו לדיון בעמוד השאלה בקוורה

להדרכה והכוונה בניהול תזרים מזומנים למשפחות, עסקים וחברות
nadavsheer@gmail.com
או בפייסבוק

כלכלה דיגיטלית

בחירת השקעה לא תחומה בניירות ערך, נדל"ן או אוצרות טבע. כל אלו מייצגים מוצרים או שירותים שמספקים ערך, וכמות הכסף שנכנס כתוצאה מאותם שירותים או מוצרים הוא מחיר הערכי של הנכס. והוא כולו טמון באמונה שלי כמקבל החלטה האם להאמין בערך הזה או לא.

קרא עוד »

מה זה בלוקצ'יין?

בלוקצ'יין היא תוכנה המייצרת שרשרת של בלוקים. כל בלוק הוא אוסף של רשומות. בביטקוין למשל כל רשומה היא תשלום או מעבר של כסף מאדם אחד

קרא עוד »

Donations

חינוך צריך להיות בחינם. אבל בינתיים שכר הדירה עוד לא :)