האם יש אפשרות לעשות רגולציה לביטקוין?

כדי להבין האם אפשר לאסדר ביטקוין, צריך הבין מה מטרת האסדרה, או הרגולציה. מטרתה של האסדרה היא הסדרה של מערך החיים הכולל במדינה, מן ההיבט של התנהגות תאגידים וארגונים המספקים שירותים ומוצרים לאזרחים, והיא קובעת את מידת המעורבות של רשויות המדינה בפעולותיהם של הגופים הפרטיים, במטרה להגן על האינטרסים הכלכליים והחברתיים במשק (ויקיפדיה).

במילים פשוטות – מטרת הרגולציה היא לבטח את המשתמש הפשוט מפני הסיכון הכרוך בשימוש במוצר, ע"י מעורבות של המדינה. כאשר עולה הטענה שצריך רגולציה, צריך לקחת בחשבון מהם האינטרסים, האם צריך להגן על המשתמש? ואם כן איך וכמה? ומיהו התאגיד ממנו המדינה מגנה לכאורה.

מיהו התאגיד?

התאגיד במקרה הזה הוא תוכנה ששייכת בהגדרה לאף אחד ולכולם, ותפקידה לשמש כמטבע, שמטרתו להחליף את המטבעות הנשלטים ע"י מדינות. בעבר, זהב היה מקור אחסון הערך (Reserve currency) שממנו נזגר ערך הכסף. החל מ1971, ערך הכסף נקבע ע"י מהימנות ממשלת ארצות הברית – בגלל שהדולר מייצג חוב של המדינה לעולם, וכרגע הוא משמש כמקור אחסון הערך.

מהו האינטרס?

לכן, כשמסתכלים על האינטרס של מדינה לאסדר ביטקוין, קשה שלא לחשוד במניעים כמו אובדן הכוח של הדולר כמקור אחסון הערך לטובת התוכנה. מניע נוסף הוא חוסר היכולת של אדם פרטי להגן על עצמו מפני חוסר ידע. וזה נובע מכמה סיבות: הראשונה היא שלאנשים אין סבלנות לקבל את הידע, השניה היא שהמדינה לא מחלקת את הידע (דבר שמועיל למניע הראשון). מניע זה גורם לאנשים ליפול לרמאויות קריפטו, בדיוק כמו שהם נופלים לרמאויות במייל, או רמאויות של גופים בנקאיים (לכאורה. משבר 2008).

בניגוד לגופים בנקאיים, שצריך לחכות ימים שבועות וחודשים על הקו כדי לקבל תשובה, התוכנה שמריצה את המטבע שנקרא ביטקוין היא Open-source, משמע פתוחה לכולם. אפשר לראות את הקוד שבונה אותה, ומטרת הקוד היא לייצר רשומה שקופה של מעבר ערך מפרט לפרט.

דוגמאות לרשומות:
Terrascope
https://etherscan.io/
Block explorer for the Avalanche blockchain

משמעות הדבר היא שאפשר לראות את כל מה שקרה אי פעם על הרשומה. אלמנט ההצפנה מגיע בצורת בעלי הארנק, ולא על התנועה בערך. כלומר אם הבנק צריך זיהוי אישי כדי לאשר העברת כסף, אז הארנק הוא הזיהוי האישי כלפי פנים, ויש לו הצפנה כלפי חוץ.

האם המשתמש צריך הגנה?

לכאורה, אפשר לוותר על הבנקים, כי כל אחד נועל את הכסף שלו בעצמו. אם מוותרים על הבנקים, למדינה אין דרך לפקח ולראות את התנועות הכספיות דרך הבנקים, שכיום גם משמשים מנוע זרימת הכסף מהמדינה לעם. משמעות הדבר היא אובדן הכוח הכלכלי בידי המדינה, והעברת הכוח לאינדיבידואל. הבעיה נוצרת כאשר יש פער בין הכוח שבידי אותו אדם לידע שלו על הכוח הזה.

כאן, לדעתי, צריך רגולציה בצורת חינוך והסברה. מעבר לשני הכלים האלו אין למדינה דרך לעזור שלא תגרע מהמטרה העיקרית של ביטקוין ודומיו – והיא הפרדת הכלכלה מהמדינה.

להדרכה והכוונה בניהול תזרים מזומנים למשפחות, עסקים וחברות
nadavsheer@gmail.com
או בפייסבוק

האם יש אפשרות לעשות רגולציה לביטקוין?

כשמסתכלים על האינטרס של מדינה לאסדר ביטקוין, קשה שלא לחשוד במניעים כמו אובדן הכוח של הדולר כמקור אחסון הערך לטובת התוכנה. מניע נוסף הוא חוסר היכולת של אדם פרטי להגן על עצמו מפני חוסר ידע.

קרא עוד »

Donations

חינוך צריך להיות בחינם. אבל בינתיים שכר הדירה עוד לא :)