המשקיע הנבון – בנג'מין גראהם

המשקיע הנבון הוא ה-ספר על השקעת ערך. וורן באפט קרא אותו לראשונה כשהיה בן 19, ולמד בקורס של בנג'מין גראהם עצמו בבית הספר למנהל עסקים של אוניברסיטת קולומביה. באפט אמר עליו "ספר ההשקעות הטוב ביותר שנכתב". לספר קיימת מהדורה עם פרשנות עדכנית לימינו בשפה פשוטה יותר, דבר שמקל על הקוראים שרק נכנסים לתחום. הספר מקנה כניסה רכה לתחום ההשקעות ועולם הפיננסים. אלו כמה נקודות חשובות מהספר.

השקעה נגד ספקולציה

ההבדל העיקרי בין השקעה לספקולציה הוא הבנת הערך העומד מאחורי המוצר אותו אנחנו רוצים לקנות. ספקולציה לרוב תתבסס על רגשות, השערות והמלצות. השקעה היא קניית המוצר לפי חשיבה אנליטית של ערכי הבסיס, גידור נגד הפסדים והחזר מתון ולא הבטחות. 

משקיע פסיבי ומשקיע אקטיבי

קיימים שני סוגי משקיעים – משקיע פסיבי או מגן, ומשקיע אקטיבי או יוזם. משקיע פסיבי הוא משקיע שמזרים בצורה קבועה סכום מסוים להשקעותיו, מפזר את ההשקעות בין אפיקי השקעה שונים (מניות, אג"ח וסלי מדדים, נדל"ן וכו'), ומאזן את ההשקעה באפיקים כשאחד גדל ואחר קטן כדי להגן על סכום ההשקעה הכולל. המשקיע הפסיבי מבסס את בחירת ההשקעה לפי מספר קריטריונים:

  • 10-30 מניות בתחומים ותעשיות שונים.
  • חברה עם מכירות גבוהות, לפחות 700 מיליון דולר. חשוב לזכור תיאום לאינפלציה.
  • חוב נמוך מהון עצמי, ביחס של 2:1.
  • היסטוריית דיבידנד של 20 שנים.
  • היסטוריית רווח חיובי של 10 שנים.
  • צמיחה ברווחים של לפחות 10% ב-5 שנים האחרונות.
  • מחיר זול = ערך השוק של המניה < 1.5 כפול (נכסים-חובות).
  • מחיר ביחס לרווח (P/E) קטן מ-15.

משקיע אקטיבי ישלם מהזמן שלו ללמידה, יעזר בסבלנות ומשמעת עצמית כדי למצוא מניות ייחודיות במחירים נמוכים, שלא מסתמכות על הבטחות לצמיחה מהירה אלא מוכיחות את פעילותן בעזרת מכירות ורווחים. חברה שמחירה נמוך מההון העצמי שלה נחשבת למציאה. בנוסף נוכל להיעזר בעקרונות המשקיע הפסיבי, עם קצת גמישות:

  • 5-10 מניות בתחומים ותעשיות שונים.
  • חוב נמוך מהון עצמי, ביחס של 1.5:1.
  • היסטוריית דיבידנד של 5 שנים.
  • היסטוריית רווח חיובי של 3 שנים.
  • צמיחה גבוהה מ-0% ב-5 שנים האחרונות.
  • מחיר זול = ערך השוק של המניה < 1.2 כפול (נכסים-חובות).
  • מחיר ביחס לרווח (P/E) על בסיס החלטה אישית. חשוב להכיר את החברה על כל פניה לפני שמחליטים להשקיע בה – מטרת הפעילות שלה, ההנהלה, המוצר וצורת הייצור.

מר שוק

השוק תמיד יביע את דעתו. כאשר הוא שמח המחירים יקרים, וכאשר הוא מפחד המחירים נמוכים. אל תתנו לדעתכם האישית להיות מושפעת מדעת השוק והסביבה. הערך הייחודי של חברה לא בהכרח מיוצג על-ידי המחיר שלה. קנו את המניה רק אם לא אכפת לכם מתנודות השוק. השוק לא מכריח אתכם לקנות או למכור, והמחירים המוצגים הם הצעות בלבד. כיום יש הרבה מידע זמין וחדשות 24/7 עם מומחים כאלה ואחרים. חשוב לזכור שהמשכורת שלהם תלויה בכמות המידע שהם נותנים לנו ולא באיכות המידע. הונם בכלל ותיק ההשקעות שלהם בפרט לא תמיד יושפעו מהטיפים שאנחנו קיבלנו מהם.

מרווח ביטחון

מכיוון שערך המניה לא תמיד שווה למחיר המניה חשוב להעריך את המחיר עם מרווח ביטחון שירכך את הסיכון. השווה את ההשקעה הפוטנציאלית להשקעה בטוחה אחרת בשוק, כמו למשל אג"ח ממשלתי, ואת הסיכוי של ההשקעה להיות יעילה יותר מתשואת האג"ח. אל תבצעו עסקה, או ייצור או סחר בפריט, לא אם כן ישנם חישובים מהימנים המציגים סיכוי סביר לרווח משמעותי. שמרו מרחק מיוזמות עסקיות שיש לכם בהן מעט להרוויח והרבה להפסיד. עליכם לדרוש ערבויות משכנעות שההשקעה לא מסכנת את הונכם. עדיף לקנות מניה סבירה במחיר מצוין מאשר מניה מצוינת במחיר סביר.

רווח לא תמיד תלוי בסיכון

ההחזר על ההשקעה תלוי בזמן ובמאמץ שהושקעו במציאת החברה הייחודית. היכרות עם החברה ופעילותה, יחד עם מרווח הביטחון ופיזור יעיל יורידו את גודל הסיכון ולא יגרעו מפוטנציאל הרווח. באופן טבעי, ההחזר המינימלי יגיע למשקיע הפסיבי, וההחזר המקסימלי אל המשקיע האקטיבי. הסיכון הגדול ביותר הוא הסתמכות על המטבע. קחו בחשבון שכל דולר שיושב בבנק או מתחת למזרון מאבד מערכו בגלל אינפלציה, בעוד שלדולר שהושקע יש איזשהו סיכוי להחזיר השקעה. שימו לב שההכנסה שלכם גדלה יותר מערך האינפלציה, אחרת לא משנה כמה היא גדלה היא עדיין תאבד מערכה.

המשקיע הנבון - בנג'מין גראהם
המשקיע הנבון – בנג'מין גראהם

להדרכה והכוונה בניהול תזרים מזומנים למשפחות, עסקים וחברות
nadavsheer@gmail.com
או בפייסבוק

ארנקים קריפטוגרפיים

ארנק קריפטו הוא תוכנה או מערכת המאפשרת אחסון של מילות מפתח פרטיות וציבוריות. בעזרת מילות מפתח אלו המשתמש יכול לשלוח, לקבל ולהסתכל על הנכסים שלו.

קרא עוד »

Donations

חינוך צריך להיות בחינם. אבל בינתיים שכר הדירה עוד לא :)