שינוי סדרי עולם – הפילוסופיה של ריי דאליו

בספרו החדש "עקרונות להתמודדות עם שינוי סדרי עולם – למה אומות מצליחות ונכשלות", ריי דאליו – מאקרו כלכליסט בעל שם עולמי – מספר לנו איך לאורך כל הקריירה והמחקרים שלו הוא מיצה מכנים משותפים להצלחות ולנפילות של אומות. 

לפי המחקר, לכל אומה יש מחזור גדול – אם נסתכל לעבר נוכל לראות דפוס חוזר של אימפריות המחליפות ביניהן את התואר "האומה השולטת". האימפריה ההולנדית התחלפה באימפריה הבריטית, אחריה הגיעה המעצמה הנוכחית ארצות הברית. לפי הדפוס שהוא מצא, השלב הבא יהיה נפילתה, והמחליפה שלה היא לא אחרת מאשר סין. מחזור זה סוגר את עצמו בערך כל 250 שנים, עם 10-20 שנים של חפיפה בין העליה והירידה של המעצמות המתחלפות.

בסיס התזמון, או הדפוס המחזורי, מורכב מ-8 קריטריונים עיקריים:

  • חינוך
  • יזמות וכוח טכנולוגי
  • תחרותיות בשוק הגלובלי
  • תפוקה כלכלית
  • שותפות בסחר העולמי
  • חוסן צבאי
  • הכוח הכלכלי של שוק המסחר
  • חוזק המטבע כמטבע רזרבי

עלייתה של אימפריה

בתיאורו, דאליו מציע שכוח עולמי חדש מתחיל בניצחון במלחמה קריטית. משמעות הדבר שעליה לקבוע סדר חוקים חדש שיבסס את כוחה הפוליטי והכלכלי, והצעד הראשון הוא חינוך יעיל. באומות מצליחות הוראה, מיומנויות, בניית אופי ומוסר עבודה מובילים לעליה ברוח היזמית וביכולת הפיתוח הטכנולוגית שלה כדי להגדיל את היעילות והתחרותיות בסקאלה גלובלית. אלו מובילים לתפוקה כלכלית מואצת, דבר שבאופן טבעי מוביל לגידול נתח השוק של האומה בסחר העולמי. בעזרת כוח צבאי חזק האומה תשמר את הנתח השוק שלה, דבר שיוביל באופן טבעי לשימוש בלעדי במטבע של אותה מדינה ברגע שנתח השוק שלה יהיה הגדול ביותר. בגלל שהוא חזק יותר מהמטבע המקומי, המקומיים ישמרו עליו ויהפכו אותו לרזרבה.

כשכל העולם סומך על אותה אומה שלטת, קל לה להלוות כסף ממדינות זרות. כך תוכל להשיג מימון לפיתוח תשתיות וחיזוק החינוך, בנוסף למחקר ופיתוח. באופן טבעי, ככל שמתקדם הזמן, ההלוואות גדלות ותועלתן פוחתת, וכך נוצרת "בועה פיננסית".

צמרת הקריירה

ככל שהאומה מתחזקת, ככה מתחזקים התושבים היעילים שלה. כשהאזרחים מתחזקים, היעילות והזמן שלהם עולים בערכם. במקרה הזה, העסקים מוצאים כוח עבודה זול יותר במדינות אחרות. במקביל, הטכנולוגיה של המעצמה מתפשטת ברחבי העולם ומועתקת ע"י המתחרים העולים. כשאנשים נהיים עשירים, הם נוטים לעבוד פחות קשה ופחות שעות.האטה ביעילות ובהכנסות האומה, בזמן שהמדינה מפזרת כספים כדי להתפרש בכל העולם, מוריד מהיכולת שלה לממן את עצמה. 

הנפילה

חובות גדולים גורמים לבועה להתפוצץ. ואי אפשר להימנע מהגורם האנושי שנשאר מרוסק כי סמך על מדינה שלא החזירה חובותיה. רגולציות כלכליות מגדילות את הפער בין העשירים לעניים במדינה, דבר שמוביל למלחמה פנימית. בנוסף, המדינה מדפיסה כסף כדי לכסות חובות, והריבוי במטבע מוריד מערכו – זוהי ההגדרה של אינפלציה (כוח המטבע היום יכול לקנות פחות מאתמול). הפער בין השכבות גדל ונהיה גרוע יותר, ועלול להוביל למהפכה כזו או אחרת. מדינות שכנות רואות את המראות הנוראים ונפטרות מהמטבע לפני שהוא מאבד יותר מידי ערך. כשהמדינה בלהבות, הרבה יותר קל למדינות אחרות לתפוס את מקומן, בד"כ בעזרת מלחמה – הדבר שהוביל לעליה של האומה הקודמת מוביל לעלייתה של הבאה.

להדרכה והכוונה בניהול תזרים מזומנים למשפחות, עסקים וחברות
nadavsheer@gmail.com
או בפייסבוק

מה זה בלוקצ'יין?

בלוקצ'יין היא תוכנה המייצרת שרשרת של בלוקים. כל בלוק הוא אוסף של רשומות. בביטקוין למשל כל רשומה היא תשלום או מעבר של כסף מאדם אחד

קרא עוד »

שאלות מ-Quora: חלוקת כספים להשקעה

חוסך כל חודש באזור 7000 ש"ח, מתוך זה אני רוצה לחסוך לטווח בינוני (5-7 שנים) באפיק בסל מניות (500 וכדו') ו2000 מתוך זה למניות בודדות לטווח ארוך. א. מה הייתם עושים אחרת. ב. האם להשקיע את הסל מניות בקניית קרנות סל דרך בית השקעות או דרך קופת גמל?

קרא עוד »

Deep Work – Cal Newport

המפתח לפיתוח הרגל עבודה עמוקה הוא להתקדם מעבר לרצונות הטובים ולהוסיף שגרות וטקסים לחיי העבודה המעוצבים לצמצם את כמו כוח הרצון המוגבל הנחוץ למעבר ושהייה

קרא עוד »

Donations

חינוך צריך להיות בחינם. אבל בינתיים שכר הדירה עוד לא :)