חוזים חכמים – Smart Contracts

חוזה חכם הוא קוד על גבי בלוקצ'יין שאחראי לבצע פעולה על בסיס תנאים מקדימים. בדרך כלל הקוד עובד בשיטת "אם-אז". כיום רוב החוזים כתובים בשפת התכנות Solidity ועולים לרשת את'ריום. לפירוט מלא אפשר להכנס לאתר DefiLlama. בעזרת חוזים חכמים אפשר לבצע החלפות כספים בין שני ארנקים, לבצע תשלומים על בסיס עמידה ביעדים כמו ניצחון במשחק או השגת כמות מנויים, ואפילו לבטח את הבית, הרכב והבריאות.

חוקיות החוזים החכמים

החוזה החכם בלתי ניתן לשינוי. מהשניה שהעלנו אותו לבלוקצ'יין הוא מתפקד לפי הקוד הכתוב בו ותמיד יפעל על בסיס התנאים שנכתבו. מצד אחד אם יש בעיה או סכנת אבטחה זה עלול לפגוע במשתמשים, אבל תמיד אפשר ליצור חוזה חדש ולבקש מהמשתמשים להפסיק להשתמש בחוזה הישן. למעשה הדבר מאוד נפוץ בתעשייה.

החוזה החכם הומצא על מנת להסיר את הצורך במתווכים. הקוד שעל גבי החוזה שקוף לכל המשתמשים והפעולות שבוצעו בעזרתו חשופות לציבור הרחב, אבל אין אפשרות לבטל את הפעולה ברגע שהיא בוצעה. היתרון הוא שלא צריך גורם צד שלישי שיקח עמלה גבוהה על ביצוע פעולות כמו העברת נכסים, אבל זה בא במחיר האחריות האישית שכל משתמש צריך לקחת בגלל שאין כיסוי או ביטוח על השימוש כי אין למי לבוא בטענות.

רעיונות לשימושים בחוזים חכמים

השימושים הנפוצים ברשת כיום הם הלוואות בזק וקופות נזילות. חוזים יכולים לנעול נכסים כמו מטבעות וטוקנים כמו בנק ששומר לנו על הכסף ומאפשר לנו להחליף אותו תמורת מטבעות זרים, מניות או אג"ח. בעזרת חוזה חכם אפשר לבקש כסף מאותן קופות נזילות, לבצע ארביטראז' בין בורסות שונות ולהחזיר את ההלוואה בפעולה אחת. החוזה אפילו יכול לבצע סימולציה כדי לבדוק האם זה אפשרי לפני שהוא באמת מבצע את הפעולה.

שימושים נוספים הם ביטוח חקלאי, רפואי וביטוח רכב. בדיוק כמו שמשלמים לחברת ביטוח כדי שהיא תעזור לנו לשלם על תיקון נזקים בעת הצורך, יוצר החוזה החכם יכול לנעול סכום מסוים מראש שילך לארנק הלקוח במידה ועלות הטיפול או התיקון עומדים בתנאי החוזה.

העברת בעלות על נכסים. אם המרנו את שטר הבעלות על הבית או רשיון הרכב ל-NFT, אפשר להחליף את ה-NFT תמורת הסכום הרצוי מבלי לעבור דרך גופים מתווכים. בעל ה-NFT הוא בעל השליטה על הנכס. אפשר להשתמש בשיטה זו לכל מסמך ייחודי שאנחנו רוצים לסחור בו. מניה, אג"ח, הוכחת בעלות או כל דבר אחר העולה על רוחכם, אפילו ספריות שמע ווידאו.

כמו שהזכרתי קודם, חוזה חכם יכול לנעול כסף עד שעונים על תנאי מסוים. חוזה חכם יכול להחזיק בהון של עסקי, קבוצות או חברות ואפילו לאפשר מסחר במוצרי העסק ולהכניס קוד שמשלם משכורות, מיסים וחובות בעת מכירת מוצר.

האפשרויות בעתיד

החוזים החכמים יכולים להקל על הפעילות היומיומית של הצרכן, ולחסוך כמויות אדירות של כסף על-ידי חיסכון במתווכים כמו בנקים, חברות ביטוח ועובדים האחראים על בירוקרטיה. החיסרון במהלך זה הוא שהמדינה תצטרך לוותר על הכוח שהתרכז אצלה ולהאציל אותו לעם ולקוד. או להשתמש בכוח שהתרכז אצלה כדי להלאים את הטכנולוגיה ולהשתמש בה לטובתה האישית.

נכון להיום החיסרון השני קרוב יותר למציאות. מדינות באירופה, סין וארה"ב עובדות על פיתוח CBDC "בנקאות דיגיטלית ריכוזית" שמשלבת בתוכה את כל הטוב שבטכנולוגיה אבל בשימוש מרוכז ולא ביזורי. תעודות זהות ורישיונות דיגיטליים יכולים להיות רעיון מצוין או כלי לדיכוי ושליטה המונית.

להדרכה והכוונה בניהול תזרים מזומנים למשפחות, עסקים וחברות
nadavsheer@gmail.com
או בפייסבוק

שאלות מ-Quora: חלוקת כספים להשקעה

חוסך כל חודש באזור 7000 ש"ח, מתוך זה אני רוצה לחסוך לטווח בינוני (5-7 שנים) באפיק בסל מניות (500 וכדו') ו2000 מתוך זה למניות בודדות לטווח ארוך. א. מה הייתם עושים אחרת. ב. האם להשקיע את הסל מניות בקניית קרנות סל דרך בית השקעות או דרך קופת גמל?

קרא עוד »

קיצור הדרך לעושר

הדרך המהירה ביותר לעושר מורכבת מאחריות למשמעת עצמית, ומריבוי מקורות הכנסה. חשוב לזכור שבחיים אין קיצורי דרך, למרות שלא חייבים לעבוד קשה היום בשביל לייצר

קרא עוד »

מה זה בלוקצ'יין?

בלוקצ'יין היא תוכנה המייצרת שרשרת של בלוקים. כל בלוק הוא אוסף של רשומות. בביטקוין למשל כל רשומה היא תשלום או מעבר של כסף מאדם אחד

קרא עוד »

Donations

חינוך צריך להיות בחינם. אבל בינתיים שכר הדירה עוד לא :)