מניות קנאביס בישראל

אני לא עוקב אחרי החדשות יותר מידי, זאת שיטה קלה לברוח משיח שלילי ורעשי רקע, פשוט כי יש הרבה פחות אייטמים יעילים מאשר אייטמים חסרי תועלת.

כדי לראות מה קורה בפועל בניתי תיק מעקב פשוט שמבוסס על ענף הקנאביס בישראל. הוא מונה 9 חברות, והוא מציג את ההתקדמות שלהן החל מה-25/6/21. בנוסף, העמקתי בדוחות רוו"ה של אותן חברות, וכדי להבין מה גורם להן להתנהג בצורה שהן מתנהגות בה צריך להבין את המסר הפוליטי המסתתר מאחורי אותם רווחים.

מגזין קנאביס עושה עבודה מעניינת, אם אני נתקל בכתבה על הענף, זה בד"כ כדי להראות שההנהלה מתעלת את הכסף לטובתה האישית, מה שבהכרח מוריד מתועלת האופרציה. או שמראים לנו את הקשר הישיר בין הרווחים של אותן חברות לבין הדיון הפוליטי בארץ.

דעתי האישית כלפי הענף, בארץ ובעולם בכלל, היא שורית לחלוטין – הפלאים שקנאביס והמפ יכולים לעשות לשוק מתחילים בצריכת פנאי וצריכה רפואית, ויכולים להגיע לתזונה, נדלן (חומר גלם לבניה), תחבורה (דלק וצמיגים), ביגוד ואביזרים נלווים והרבה מעבר.

לעומת זאת, הדיון הפוליטי בארץ מתרכז בשני נושאים עיקריים: הראשון הוא שצריכת פנאי היא "רעה",מה שמכניס כסף למדינה בצורת קנסות, ומוציא כסף מהמדינה בצורת משמעת משטרתית. השני הוא אסדרת מחירי תרופות הקנאביס – החל מהתנאים לקבלת רישיון, איכות המוצר, איכות השירות וכמובן המחיר – על כולם יש אינספור תלונות.

נשאלת השאלה – מדוע להסדיר את שוק הקנאביס, ולשחרר את הצמח, אם האנשים האחראים על ההסדרה והשחרור מטיבים עם התנאים הקיימים? 

ניתוח מדגמי של החברות, מעודכן לתאריך 19/11/21:

TLVpricep-250621%ch
SEMG₪0.349₪0.551-36.66%
CSURE₪0.407₪0.720-43.47%
TGTR₪1.230₪1.1715.04%
PMCN₪0.970₪1.530-36.60%
PNAX₪1.184₪1.671-29.14%
UNVO₪2.625₪2.4298.07%
INTL₪1.228₪2.650-53.66%
TKUN₪3.850₪5.250-26.67%
INCR₪24.000₪23.1303.76%

מבדיקת ההפרש בין הרווח הגולמי לרווח התפעולי אפשר להסיק מהו התשלום על התפעול, כלומר על הוצאות מחקר ופיתוח, הוצאות מכירה ושיווק (פרסום), הוצאות הנהלה וכלליות והוצאות/הכנסות תפעוליות אחרות.

ההיגיון הבריא אומר שחברה צריכה להכניס כמה שיותר כסף ולהוציא כמה שפחות כסף. דוחות הרוו"ה של החברות כאן מראות לנו שהרווח התפעולי מהווה בין 10%-80% מהרווח, ואם נדבר במספרים ריאלים זה נע בין 8 מיליון ל-60 מיליון שח שהולכים על הנה"כ. חברה המשקיעה במחקר ופיתוח כל-כך הרבה כסף צריכה להוכיח שיש תועלת למחקר ולפיתוח. ואם כל הכסף לא הולך לשם צריך לראות ים פרסומות לחברות האלה, אני אישית לא ראיתי פרסומים לחברות האלה בכלל. מה שמשאיר אותנו עם משכורות למנהלים ו"הוצאות תפעוליות אחרות".

ההמלצה האישית שלי

אם אתם רוצים להשקיע בענף הקנאביס הישראלי, חשוב להבין מי מנהל את העסק, ולאן הוא מתעל את הכסף בעסק. עד עכשיו ראינו שהמנהלים הם שמות פוליטיים כמו ברק, אולמרט, פליטי גופים רפואיים וחבריהם. קראו בעיון רב את המטרות של המנהלים משנים שעברו, כמה מהן מומשו וכמה הושלכו לפח, מהי החשיפה לסיכון של כל מנהל ודירקטור בחברה, וכמה חברים יש לדרג הניהולי של החברה הנבדקת בלובי כזה או אחר בכנסת.

צרכני קנאביס תמיד יהיו, כמו שצרכני אוכל, אלכוהול וביגוד תמיד יהיו, כך שלהכנסות ממכירות לא צריך לדאוג כמו לפן הניהולי. בדוחות החברה ניתן למצוא פירוט עמוק יותר של חלוקת הכספים – חברות שלא משתפות נתונים אלה מעלות בי חשד, מהסיבה ששקיפות צריכה להיות ערך עליון בחברה נסחרת. אחרי הכל עבדנו קשה בשביל הכסף שלנו, ועכשיו כשתורו לעבוד קשה בשבילנו, וחבל שניתן את הכסף שלנו לאנשים שרוצים לקחת אותו לעצמם.

אם אתם כמוני, מאמינים בענף ובעתיד שלו, עדיף שנשקיע את הכסף שלנו במגמת פיתוח ענף הקנאביס ולא בחברות המרכיבות אותו. כמו שניתן ללמוד בספר "אנטי-שביר" של נסים טאלב, מערכת אנטי-שבירה (מערכת המיטיבה מהרס וכאוס) היא מערכת הבנויה מפרטים שבירים, וענף הקנאביס מוצף בפרטים שבירים.

להדרכה והכוונה בניהול תזרים מזומנים למשפחות, עסקים וחברות
nadavsheer@gmail.com
או בפייסבוק

ארנקים קריפטוגרפיים

ארנק קריפטו הוא תוכנה או מערכת המאפשרת אחסון של מילות מפתח פרטיות וציבוריות. בעזרת מילות מפתח אלו המשתמש יכול לשלוח, לקבל ולהסתכל על הנכסים שלו.

קרא עוד »

כלכלה דיגיטלית

בחירת השקעה לא תחומה בניירות ערך, נדל"ן או אוצרות טבע. כל אלו מייצגים מוצרים או שירותים שמספקים ערך, וכמות הכסף שנכנס כתוצאה מאותם שירותים או מוצרים הוא מחיר הערכי של הנכס. והוא כולו טמון באמונה שלי כמקבל החלטה האם להאמין בערך הזה או לא.

קרא עוד »

12 כללים לחיים – ג'ורדן פיטרסון

הזדקפו, יישרו את הכתפיים. עמידה זקופה בכתפיים ישרות משמעה קבלת האחריות הנוראה של החיים בעיניים פקוחות לרווחה. משמעה שהחלטתם מרצונכם להפוך את הכאוס של האפשרי

קרא עוד »

Donations

חינוך צריך להיות בחינם. אבל בינתיים שכר הדירה עוד לא :)