מונטיזציה באינטרנט – איך להפוך נכס אינטרנטי להכנסה פסיבית

מונטיזציה – הוספת תזרים מזומנים עקיף על גבי נכס קיים.

באופן כללי מונטיזציה היא ייעול כלכלי של התוכן שלנו. בין אם אנחנו רוצים לקדם את המוצרים שלנו או את המותג שלנו המטרה החשובה ביותר היא הבנת הלקוח, דרכי הגישה אליו, והפלטפורמות המקשרות ביניהם ובין הרווח שלנו. חשוב לזכור – הדרך לעצמאות פיננסית בנויה על ריבוי מקורות הכנסה.

הבנת הלקוח

כדי להבין מיהו הלקוח אנחנו חייבים הכבה כללית ופרטנית של המוצר. נוכל לגדר את המוצר ע"י כמה קריטריונים:

  • מהם פרטי המוצר ותהליך השימוש בו?
  • מהי התועלת של המוצר?
  • האם המותג הוא בוטיק או המוני?
  • האם יש למותג ערך מוסף?
  • כמה אוטומטי המוצר יכול להיות?
  • מה יחס התועלת למחיר של המוצר שלי בהשוואה למתחרים בשוק?
  • מה מייחד את המותג שלי בהשוואה לתחרות בשוק?

כל אחת מהשאלות נותנת לנו כיוון שממסגר את המוצר והופך אותו ברור ומשקף את צרכי הלקוח. כדי לקבל תמונה על הלקוח הפוטנציאלי נשאל:

  • מהם טווחי הגיל של הלקוח?
  • האם המוצר ניתן לשינוי על פי גילאים או שהוא פונה לקבוצה מסוימת?
  • מהי הסביבה הטבעית של הלקוח? רשתות חברתיות/מקומות בילוי/ספונסרים/מנועי חיפוש
  • מהי התפלגות מחירי המוצרים ביחס לקבוצות קהל היעד?

דרכי גישה ופלטפורמות מינוף רווח

בדיוק כמו שצריך פיצריה כדי לרכז הזמנות, הכנות ושילוחים – מותג צריך נכס שיהיה עמוד הדגל שלו. עמוד הדגל יכול להיות אתר, בלוג, עמוד פייסבוק, טיקטוק או אינסטגרם. בעמוד הדגל אמורה להיות רוב תנועת הלקוחות, ובו מרוכזים עיקרי התוכן והמוצרים שלי. לאחר שהקמנו נכס אינטרנטי (עמוד שיש בו הרבה תנועה והוא מוקדש לתוכן שלנו) שמרכז את התוכן, המוצרים, והערך המוסף, יהיה ללקוח הרבה יותר קל למצוא את הערך ולהשתמש במוצרים.

אתר ובלוג

האתר והבלוג הם המיקום הבסיסי של המותג והמוצרים שלי.
בעמוד הראשי אפשר להנגיש בקלות את המוצר החשוב ביותר. כך נוכל לכוון לקוחות פוטנציאלים להרשמה לרשימת התפוצה. בעזרת הרשימה נספק תוכן בלעדי, עדכונים אחרונים (רשתות חברתיות, כתבות, מוצרים ומבצעים), וחנות/קריאה לפעולה לקנות את המוצרים. 

נכס אינטרנטי משמש לנו כלוח מודעות גם בשביל הלקוח וגם בשביל ספונסרים ואפיליאציות. לגוגל אדסנס (ועוד מתחרים כמו טאבולה) יש כלים שנותנים לנו לבחור למקם פרסומות שמגיעות ללקוחות לפי הצרכים האישיים שלהם ומעלה את הסיכוי להמרת לחיצה. כדי למשוך כסף מגוגל אדסנס צריך לצבור 400 שקלים, מה שהופך את הפלטפורמה לנזילה כלכלית ולנגישה ביותר מבין האפשריות.

דפי נחיתה, פריבי ורשימות תפוצה

מטרת דפי הנחיתה היא לרכז מידע עבור מוצר ספציפי, ולקרוא ללקוח לפעול. קריאות לפעולה מתבצעות באמצעות הרשמה לרשימת התפוצה, או מכירת המוצר ישירות מדף הנחיתה. כדי להפוך את דף הנחיתה לאטרקטיבי יותר אנשים מרבים לתת פריבי – מוצר דמו המביע את רוח המותג. הלקוח יקבל טעימה מהמוצר או המותג ויוכל בקלות לקבל החלטה ולהרשם או לקנות.

מטרת רשימת התפוצה היא איגוד מיילים של לקוחות חוזרים על מנת לשמר או לעדכן אותם. אם נזכור את הכלל הפשוט שלקוח יכול להיות חדש רק בקניה הראשונה – נוכל להבין מה החשיבות של לקוח חוזר. לכן חשוב לרענן את רוח המוצרים גם אם התוכן נשאר כעיקרו.

מונטיזציה בעזרת יוטיוב

דרישות  לפרסום על גבי סרטונים: 1,000 מנויים. 4,000 דקות צפיה.

אחד היתרונות המשמעותיים ביותר ביוטיוב, הוא שאפשר להקריא את התוכן בבלוג/פוסט ולפרסם אותו כהרצאת יחיד בנושא. התאמת סרטון למלל יכולה להתבצע באמצעות שילוב של זמן מסך של המשווק ואנימציות סיפוריות או ענייניות. בנוסף,נוכל לתרגם את התוכן לאנגלית ולהנגיש אותו לרוב העולם בקלות.

מונטיזציה בעזרת פייסבוק

דרישות לרווחים ממנוים: 10,000 עוקבים אחרי הדף. אחד מהשניים – 50,000 ראקציות לפוסטים תוך 60 יום, או 180,000 דקות צפייה בסרטונים תוך 60 יום.

דרישות לשיתופי פעולה עם תוכן ממותג: 1,000 עוקבים אחרי הדף. אחד מהשלושה – 15,000 ראקציות לפוסטים תוך 60 יום, 180,000 דקות צפייה בסרטונים תוך 60 יום, או 30,000 צפיות של יותר מדקה בסרטונים של 3 דקות או יותר.

דרישות לפרסומות באמצע סרטון: 10,000 עוקבים אחרי הדף. 30,000 צפיות של יותר מדקה בסרטונים של 3 דקות או יותר.

דרישות לפרסומות באמצע לייב: 2,000 עוקבים אחרי הדף. 300 צופים בלייב ברגע נתון.

אינסטגרם

לאינסטגרם אין תכנית מונטיזציה בנויה כמו של פייסבוק. הם לא יתנו לנו כסף בתמורה לעבודה שאנחנו נותנים. מצד שני, קיבלנו פלטפורמה לייצור שיתופי פעולה עם ספונסרים, הנגשת תוכן ומבצעים בלעדיים.

מונטיזציה בעזרת טיקטוק

דרישות לפרסומות: 1,000 עוקבים. 

דרישות ללייב: 1,000 עוקבים. בכל סרטון לייב אפשר לשלוח יהלומים, את היהלומים אפשר להמיר בכסף.

קריאייטור מרקטפלייס: מקום שמגשר בין יוצרי תוכן לספונסרים ואנשים שרוצים להעזר במותג שלי כדי לקדם את עצמם.

שיטת עבודה

סדר הופעת המידע חשוב כדי שנוכל להשקיע את הזמן שלנו במקומות החשובים ביותר. תוכן שנכתב הולך בצורתו המקורית לכל הפלטפורמות האפשריות, עם עריכה קטנה של ערך מוסף לפי דרך הגישה. תחזוק אתר, בלוג או דפי נחיתה מצריך עבודה חד פעמית כדי לייצר את הכלים. לאחר הקמת הנכסים העבודה האמיתית היא להפנות כמה שיותר אנשים מדרכי הגישה אל הנכס העיקרי. מצד אחד תפעול רשתות חברתיות דורש תשומת לב אישית ללקוחות בתגובות, מה שמצריך יותר זמן עבודה בנכס. בנוסף, לרשתות חברתיות יש רף מונטיזציה מסובך יותר למימוש. מצד שני, הרשת נותנת מקום למותג לדבר עם הלקוח בצורה ישירה ובכך להסיק מסקנות לשיפור ושימור המוצר, המותג והשירות.

לדעתי דרך הפעולה היעילה ביותר היא להפעיל 20% מאמץ בקידום עצמאי של הנכס העיקרי וענפיו, ו-80% מאמץ ברשת חברתית אחת שמעבירה לקוחות לאותו נכס עיקרי, אחרי שאותם 20% מתפקדים כנכס עצמאי.

להדרכה והכוונה בניהול תזרים מזומנים למשפחות, עסקים וחברות
nadavsheer@gmail.com
או בפייסבוק

שאלות מ-Quora: למה בישראל לא אוהבים טייקונים?

למה בישראל לא אוהבים טייקונים?

מי שנותן תועלת באופן עקיף יקבל בחזרה הון, מהסיבה הפשוטה שכסף כיום הוא המדד להבעת אמון – אני מעדיף אייפון על אנדרואיד לכן אשלם לאפל, אני מעדיף מילקה על שוקולד פרה לכן אשלם למונדלז ולא לעלית – כיוצא בזאת כסף מתכנס במקום שהציבור יעדיף. בנוסף, בעלי הון ראשוני גדול יכולים לגייס אליהם את בעלי התועלת, ולכן הון מגייס הון.

קרא עוד »

חוזים חכמים – Smart Contracts

חוזה חכם הוא קוד על גבי בלוקצ'יין שאחראי לבצע פעולה על בסיס תנאים מקדימים. בדרך כלל הקוד עובד בשיטת "אם-אז". כיום רוב החוזים כתובים בשפת

קרא עוד »

Donations

חינוך צריך להיות בחינם. אבל בינתיים שכר הדירה עוד לא :)